وبلاگ

آموزش ساخت المنت حرارتی

نکته مهم قبل از دانستن روش ساخت المنت حرارتی یا همان بخاری برقی ساده، آشنایی مختصر و کوتاه با المنت است.

در واقع المنت؛ یک رشته سیم دارای مقاومت الکتریکی (معمولا مقاومت ها از جنس کروم و نیکل و یا نیکل کروم در بازار یافت می شوند) است که به دور یک استوانه عایق نارسانا پیچیده شده که جنس آن از سرامیک یا خاک نسوز است. این رشته سیم خاصیت داغ شوندگی و تحمل جریان الکتریکی بالا را دارد، لذا با گذشتن جریان برق از آن گرما تولید می شود.

مشاهده محصولات و لیست قیمت: المنت میله ای

حال برای ساختن یک المنت ساده حرارتی (هیتر برقی) باید به نکاتی توجه کرد. اینکه از سیم های المنت به تنهایی نمی‌توان استفاده کرد چون احتمال اتصال الکتریکی یا برق گرفتگی وجود دارد و حتی ممکن است انتقال دما کند صورت گیرد که این امر موجب شکستگی سیم المنت می شود.

به همین دلیل است که سیم های المنت را درون روکش های عایق قرار می دهند تا احتمال برق گرفتگی و اتصال الکتریکی به صفر برسد و همچنین انتقال دهی دما بهتر شود.

ساخت یک المنت حرارتی ساده یا همان هیتر

جریان الکتریسیته به زبان ساده یعنی برق. حال میانید که برق چگونه تولید می شود؟ وقتی یک رسانا مثلا یک تکه سیم مسی در یک میدان مغناطیسی حرکت کند در سیم (رسانا) برق تولید می شود.

میدان مغناطیسی چیست؟ در واقع خطوط نیرو هستند که از قطب مثبت یک آهن ربا خارج و به سمت قطب منفی آن ادامه پیدا میکنند. برای درک میدان مغناطیسی میتوان یک آهن ربای میله ای شکل به طول مثلا ۱۰ سانتی متر روی کاغذ آچار گذاشته و مقداری براده آهن روی کاغذ میریزیم و سپس صفحه را می لرزانیم و براده ها در مسیرهای مشخص شکل می گیرند که در واقع جهت میدان مغناطیسی را نشان میدهد.

  • N یعنی قطب مثبت و یا همان شمال.
  • S یعنی قطب منفی یا همان جنوب.

در واقع کره زمین به مانند یک آهن ربا است که جهت خطوط مغناطیسی از قطب شمال خارج شده و به سمت قطب جنوب ادامه پیدا می کند. حال این برق یا همان جریان الکتریسیته تولید شده این خاصیت را دارد که اگر در یک رسانا جریان پیدا کند گرما را تولید نماید.

ساخت المنت میله ای

که تولید گرما به چند پارامتر نظیر طول رسانا L و سطح مقطع رسانا A و مقاومت رسانا که به طور خلاصه در فرمول ذیر تفسیر و توضیح داده  شده است بستگی دارد.

مقاومت سیم با R نمایش و واحد آن اُهم  Ω است.

طول سیم با L نشان داده میشود و واحد آن m است.

سطح مقطع سیم با A و واحد آن برحسب متر مربع m^2)) می باشد.

ρ)) یا ضریب هدایت الکتریکی؛ که برای جنس های مختلف رسانا مثل مس، طلا و نقره متفاوت است.

تا به اینجا متوجه شدیم که برق چگونه تولید میشود و اگر از یک رسانا عبور کند گرما تولید می شود و اینکه برای بدست آورن مقاومت بیشتر باید طول سیم L بیشتر، سطح مقطع آن کوچکتر A و P بزرگتر باشد.

P: در واقع همان توان تلف شده یا همان گرمای تولید شده است.

R: مقاومت رسانا که توضیح داده شده است.

I: شدت جریان برحسب آمپر که به منبع تولید انرژی الکتریسیته بستگی دارد که هر چه بیشتر باشد گرمای بیشتری تولید می کند.

مشاهده محصولات: المنت تسمه ای

قبلا توضیح داده شده که طول بیشتر، گرمای بیشتری را ایجاد میکند. و نمونه آن را میشود در سیم المنت داخل لامپهای قدیمی که به صورت حلزونی و مارپیچ شکل داده شده است دید یا در سیم المنت بخاری برقی.

حال با این تفاسیر چگونه میتوان یک المنت یا همان بخاری برقی ساده بسازیم؟

لوازم مورد نیاز

  1. سیم المنت
  2. منبع تغذیه (مثل یک باتری)
  3. بست سوسماری
  4. کلید قطع و وصل

وقتی کلید وصل شود جریان برقرار شده و مطابق فرمولهای ذکر شده و تعاریف برق و الکتریسیته و شکل بالا، در المنت گرما تولید می شود، به همین سادگی.

نکته: این روش تولید گرما، انرژی الکتریسیته زیادی را مصرف میکند که معمولا مقرون به صرفه نیست. بدین معنی که در اثر عبور جریان و گرمای تولید شده در رسانا ممکن است رسانا بیش از حد داغ و برافروخته و در نهایت قرمز و نورانی شود که این اساس تولید لامپهای پرمصرف قدیمی بوده است.

در نهایت

با برق و الکتریسیته و چگونگی ساخت المنت ساده آشنا شدید. لذا در فصل سرما، وسایل گرمایشی مختلفی در بازار موجود است که میتوان از آنها استفاده نمود. در این بین میتوان با داشتن دانش چگونگی ساخت المنت حرارتی ساده، یک سیستم گرمایشی کوچک و ساده و حتی قابل حمل را در منزل برای مواقع ضروری تهیه نمود.

مطالعه باعث بهتر شدن سبک زندگی کردن در جامعه میشود. همانطور که میدانید لذت مطالعه در خواندن مطلبی جذاب، مفید و قابل درک است که کمک شایانی به بازدهی مغز شما میکند.

پس سعی ما تولید کنندگان محتوای متنی در وب سایتها، بازنویسی مطالب مهم و کاربردی به صورت جذاب و کاملتر است. امیدوارم مطالب گفته شده در این مطلب برای شما مفید واقع شود.

همچنین مایه خوشحالی ما است که اگر شما نیز تجربه ساخت المنت ساده در منزل را دارید با ما و دیگر کاربران در قسمت نظرات به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

آیا ساخت المنت با سیم مفتول امکان پذیر است؟

بله اما بهتر است برای ساخت المنت حرارتی از سیم المنت استفاده کنیم.

ساخت المنت با قاشق چگونه ساخته می شود؟

ما آموزش آن را در این سایت نداریم زیرا استاندارد نیست.

آموزش نحوه اتصال المنت به برق را بگویید؟

در این مقاله به صورت مختصر و ساده نحوه اتصال المنت به برق شرح داده شده است.

آیا ساخت بخاری برقی با المنت سرامیکی امکان پذیر است؟

بله اما بهتر است یک متخصص این کار را انجام دهد.

گردآوری شده توسط: تکنو المنت نور

نوشته های مشابه

6 دیدگاه

  1. درود و ادب و تشکر از مطلب مفیدتون.
    من با چندتا المنت یک هیتر برقی درست کردم میخواستم بپرسم برای قطع و وصل شدن از تایمر استفاده کنم یا ترموستات و در بازار چی موجود هست که استفاده کنم چون وقتی دائم روشن هست زیاد داغ میشه و آسیب میزنه.
    ممنون میشم راهنمایی کنید.
    باسپاس

  2. دوست عزیز آنجا که آهن ربا در یک سیم پیچ حرکت کند برق تولید میگردد و برعکس،
    حالا سیم پیچ چقدر باشه با مغناطیس زمین میتونه برق تولید کنه??

  3. سلام از المنت برای گرما میخام استفاده کنم بدون برق یعنی با باتری میشه بگید چه وسایلی نیازه ؟؟

  4. سلام می خواستم بدونم ایا از یک تک رشته از سیم ترمز دوچرخه میشه بجای المنت حرارتی استفاده کرد. ممنون میشم زود جواب بنده رو بدید

  5. سلام
    ممنون از مطلبی که زحمت قراردادید. ای کاش نقشه یا راهنمایی برای ساخت المنت حرارتی می کشیدید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا