وبلاگ

آیا ساخت المنت آبگرمکن برقی ساده می باشد؟

المنت آبگرمکن برقی چیست؟

از مدت ها قبل تا به امروز بشر در حال پیشرفت در علم و تکنولوژی بوده تا جایی که شاهد ورود محصولات جدید در همه حوزه های صنعتی، علمی، پزشکی و … هستیم. و یکی از محصولاتی که از گذشته تا الان در حال تغییر و پیشرفت است و مدل های متنوع از آن را شاهد هستیم، المنت ها هستند.

تجهیزاتی که ممکن است ساده به نظر آیند اما پرکاربردند و به طور گسترده در اکثر لوازم الکتریکی، آبگرمکن ها برای گرم کردن آب، سماور برقی، بخاری برقی، اتو و … به کار رفته که انرژی الکتریکی را به انرژی گرمایی تبدیل می کنند و باعث راحتتر شدن هر چه بیشتر زندگی برای ما میشوند.

معرفی المنت آبگرمکن برقی

در کل المنت ها؛ از جنس نیکل یا کروم تولید میشوند و می توانند بدون کوچکترین تغییر فیزیکی، جریان های بسیار زیادی را تحمل کنند. همچنین در توان ها و مدل های مختلف تولید و به بازار ارائه میشوند. یکی از این مدل ها المنت آبگرمکن است که در اینجا قرار است به تشریح درباره ی این المنت بپردازیم که چه نوع المنتی است؟ و چه کارایی و مزایایی دارد؟

 المنت آبگرمکن؛ همانطور که از نام آن پیدا است نوعی از المنت حرارتی است که در آبگرمکن های برقی برای گرم کردن آب از آن بهره میبرند. به زبان ساده تجهیزی فلزی است که وظیفه آن گرم کردن آب از طریق تبدیل انرژی الکتریکی به گرمایی است.

حال ظرفیت گرمادهی در المنت های آب گرم کنی متفاوت است، بدین معنی که انواع آبگرمکن به المنت حرارتی با توان متفاوت نیاز دارند و به همین دلیل المنت های آبگرمکن را در انواع مختلف المنت حرارتی خشک، المنت حرارتی با روکش عایق، المنت حرارتی منحنی و المنت حرارتی فلنج دار با توان های گوناگون ۲۵۰۰، ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ وات و ولتاژ ۲۲۰ ولت می سازند.

المنت آبگرمکن برقی چیست

المنت های آبگرمکن را به صورت تک فاز و سه فاز و از جنس فولاد ضد زنگ، مس و یا استیل تولید می کنند. و باید گفت که فلز مس محبوبیت زیادی دارد چرا که علاوه بر هدایت الکتریکی بالا، رسانای عالی گرما نیز می باشد لذا المنت های از جنس مس این قابلیت را دارند که گرما را به سرعت به آب انتقال داده و باعث گرم شدن هر چه سریعتر آب شود.

معمولا از نوع فلنجی برای المنت آبگرمکن استفاده شده و در مخزن آبگرمکن قرار می گیرد و علت آن بر می گردد به جنس مواد به کار رفته در ساخت المنت فلنجی (که از جنس فولاد ضد زنگ بوده و روکش آن از استیل ۳۰۴ و یا مس است) که باعث دوام و طول عمر زیادی آن شده و در برابر خوردگی و زنگ زدگی بسیار مقاوم است. مصرف انرژی بسیار کمی نیز دارد که باعث کاهش هزینه مصرفی میشود.

اساس کار المنت های آبگرمکن به چه صورت است؟

همانطور که قبلا ذکر شد، المنت؛ رشته سیم نیمه هادی است با مقاومت بالا و زمانی که جریان الکتریکی از آن عبور میکند می تواند گرما تولید کند. در آبگرمکن های برقی نیز قطعات فلزی (المنت آبگرمکن) که شامل رشته سیم های ضخیم با مقاومت بالا هستند، در انتهای آن قرار گرفته و زمانی که به جریان برق وصل شود، این جریان از داخل المنت عبور کرده و یک مقاومت الکتریکی ایجاد می گردد در نتیجه انرژی الکتریکی به گرما تبدیل می شود و این گرما به آب منتقل شده که باعث داغ شدن آب میگردد.

از موارد کاربردی این المنت ها میتوان به تمامی تاسیسات گرمایشی آب نظیر آبگرمکن های برقی، آبگرمکن های خورشیدی، آبگرمکن های الکتریکی لحظه ای و همچنین بخاری هایی که بر اساس سیستم پمپ آب کار می کنند اشاره نمود.

برای تعویض المنت آبگرمکن نیاز به متخصص این کار میباشد؟

در پاسخ باید گفت خیر، چرا که از مشخصه های خوب این نوع المنت ها این است که در صورت خراب شدن و نیاز به تعویض، به راحتی می توانید خودتان کار تعویض المنت را در منزل انجام دهید که در زیر توضیح داده شده است.

اقدام اولیه، قطع جریان برق است. بعد از آن اقدام به تخلیه آب آبگرمکن و قطع کردن جریان آب به آبگرمکن نمایید (یک شیلنگ در دهانه سوپاپ قرارداده و از آن برای تخلیه آب استفاده نمایید).

بدنه آبگرمکن را جدا کرده و در اقدام پایانی المنت قدیمی را از نقاط اتصال باز نموده و المنت جدید تهیه شده را جای آن قرار دهید. بدنه را سر جایش قرار داده و مخزن را مجددا پر کنید. بعد از اتمام  مراحل ذکر شده می توانید جریان برق را وصل نموده و از آبگرمکن استفاده کنید.

مهمترین مزایا استفاده از المنت آبگرمکن

  • نیاز به دودکش ندارند لذا از آلوده شدن هوا جلوگیری میکنند.
  • عملکرد آنها آرام و بی ‌صدا است.
  • نیاز به کپسول گاز نداشته در نتیجه خطرات ناشی از آتش‌ سوزی گاز را ندارد.
  • نصب، تعمیر و تعویض و نگهداری از آنها راحت است.
  • از ایمنی بالایی به دلیل وجود فیوز محافظ جان برخوردارند.
  • عمر بیشتری نسبت به آبگرمکن های گازی‌ دارند.

با المنت آبگرمکن و نحوه کارکرد آن آشنا شدید که این دستگاه یکی از محصولات تولیدی تکنو المنت نور است و این مجموعه سعی دارد با داشتن دانش و تجربه کافی در زمینه ساخت و طراحی انواع المنت، تمامی محصولات خود را با کیفیتی قابل قبول و قیمت مناسب به عزیزان فعال در حوزه صنعتی ارائه کند. امیدواریم مطلب ارائه شده کاربردی و مفید واقع باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا