وبلاگ

علت سوختن المنت بخاری برقی چیست

المنت های گرمایشی به طور کلی از مقداری سیم تشکیل شده اند که به دلیل جریانی که از آن ها عبور می کند، به رنگ قرمز می درخشند. از این رو می توان در پاسخ علت سوختن المنت بخاری برقی چیست؟ گفت: گرمای بیش از حد یکی از راه های سوختن این نوع المنت ها است.
که در واقع این گرمای بیش از حد می تواند از جریان الکتریسته و یا جریان هوا بیش از حد و کنترل نشده به دلیل خرابی ترموستات بخاری برقی یا موارد دیگر منشا گرفته شده باشد.
از آنجایی که این سیم و یا المنت داغ می شود و طبق آنچه که می دانیم عناصر هنگامی که داغ می شوند منبسط می شوند و در هنگام سرما منقبض می گردند؛ انبساط و انقباض مداوم منجر به خستگی فلز و در نهایت از کار افتادگی المنت خواهد شد.

علت روشن نشدن المنت بخاری برقی

  • تشکیل نقطه داغ:

نقطه داغ روی المنت حرارتی، نقطه ای است که دمای آن قطعا بالاتر از قسمت باقیمانده المنت است. بنابراین امکان شکستن المنت حرارتی در نقطه داغ وجود دارد. که همین امر ممکن است علت روشن نشدن المنت بخاری برقی باشد.

  • به دلیل اکسیداسیون:

در دمای بالا مواد اکسید می شوند که ممکن است باعث خرابی عنصر گرمایش یا همان المنت شود.

  •  در اثر خوردگی:

اگر عنصر گرمایش مستقیماً در معرض دودهای شیمیایی قرار گیرد، احتمال زنگ زدگی المنت وجود دارد که باعث خرابی المنت می شود. و این دلیل می تواند پاسخ علت سوختن المنت بخاری برقی چیست؟ باشد.

  • خرابی مکانیکی:

آلیاژ عنصر گرمایش حاوی آهن است که خاصیت شکنندگی دارد. به دلیل گرمایش و سرمایش مکرر المنت حرارتی و یا به دلیل آسیب مکانیکی کوچک به آن نیز شکسته شود.

  • سیم‌کشی معیوب:

مشکلات سیم‌کشی در بخاری و یا کوره می‌تواند باعث ارسال مقدار ناکافی برق به المنت حرارتی بخاری برقی شود که در نهایت باعث سوختن آن می گردد.

  • فشار سیستم:

تنظیم بیش از حد ترموستات باعث می شود که المنت شما برای دستیابی یا حفظ دمای مورد نظر بیش از حد کار کند و باعث سوختن زودرس دستگاه شود.

  • سایش و پارگی:

در نهایت، المنت گرمایشی می تواند صرفاً به دلیل سایش و پارگی معمولی که این اجزا در طول چرخه های کاری استاندارد خود تحمل می کنند بسوزد.

علت و دلایل سوختن المنت بخاری برقی

چرا بخاری برقی من کار نمی کند؟

هیچ چیز خسته کننده تر از زمانی نیست که بخاری برقی شما در طول ماه های زمستان کار نمی کند، در زیر قصد داریم به برخی از دلایل مختلف کار نکردن بخاری برقی شما و کارهایی که می توانید در مورد آن انجام دهید نگاهی بیندازیم.
• خرابی المنت ها و یا سوختن آنها:
از مهمترین و رایجترین مشکلات بخاری برقی سوختن المنت آن است که با توجه به مطالب بالا در خصوص علت سوختن المنت بخاری برقی چیست؟ براحتی می توان مشکل را تشخیص داده و سعی در رفع آن نمایید که قطعا تعویض المنت یکی از روش های این مشکل خواهد بود.
• جدا شدن فاز یا نول از ترمینال:
این مشکل اغلب به دلیل جابه جایی بخاری برقی صورت می گیرد. برای رفع اشکال فقط کافی است بخاری را با احتیاط کامل باز کنید. به نحوی که در ابتدا محافظ آهنی و سپس المنت ها را جدا کنید، سپس به قسمت صفحه منعکس کننده خواهید رسید؛ این بخش را به آرامی از بخاری جدا کنید، در این حالت خواهید دید که سیم های پشت صفحه احتمالا از محل اتصال جدا شده اند. سیم ها را با احتیاط کامل متصل کنید تا مجدد بخاری شروع به کار کند.
• از بین رفتن عایق سرامیکی:
در صورتی که بخاری روشن باشد اما هیچ حرارتی از آن ساطع نشود و حتی بدنه نیز برق داشته باشد، در این حالت باید عایق بین المنت ها و بدنه چک شود.

چراکه این عایق ها علاوه بر ویژگی عایق بودن از مقاومت حرارتی بالایی برخوردار هستند به همین دلیل به عنوان پایه برای نگه داشتن المنت ها بر روی بخاری مورد استفاده قرار می گیرند. که در صورت وجود برق در بدنه و نبودن حرارتی به احتمال زیاد این عایق سرامیکی شکسته و یا از بین رفته است.
• مشکل از سیم برق:
اولاً، یکی از دلایلی که ممکن است بخاری برقی شما کار نکند این است که سیم برق مشکل دارد. سیم برق ممکن است آسیب ببیند و از کار بیفتد که به نوبه خود بر روی بخاری و نحوه عملکرد آن تأثیر می گذارد.

بنابراین، برای شروع بهتر است سیم برق را بررسی کنید تا ببینید آیا شکستگی و پارگی وجود دارد یا خیر. در صورت وجود سیم برق باید تعویض شود. در برخی موارد اگر کابل قابل تعمیر یا تعویض نباشد، ممکن است نیاز به یک بخاری برقی جدید باشد.
• ترموستات را چک کنید:
اگر بخاری برقی شما کار نمی کند، اغلب علت این مشکل ترموستات است. ممکن است معیوب شده باشد، شل شده باشد، کوتاه شود یا گیر کرده باشد. که همین امر می تواند دلیلی بر علت سوختن المنت بخاری برقی چیست؟ باشد. به ترموستات نگاهی بیندازید و ببینید در حال حاضر در چه سطحی تنظیم شده است.

اگر روی دمای پایین است یا در وضعیت «خاموش» تنظیم شده است، سعی کنید آن را روشن کنید و ببینید که آیا اکنون شروع به کار می کند یا خیر. با این وجود، آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که به دلیل ویژگی خاموش شدن خودکار ایمنی کار نمی کند، چیزی که در پاراگراف بعدی به آن خواهیم پرداخت. مواردی وجود دارد که در آن دکمه یا کنترل ترموستات ممکن است معیوب شود یا گیر کند.

به همین دلیل، بخاری برقی ممکن است گرمای کافی را ارائه نکند و یا حتی به دمای کامل برسد یا اصلاً کار نکند. ترموستات را بررسی کنید و در صورت نیاز با متخصصی که می تواند آن را برای شما تعویض کند تماس بگیرید.
• ایمنی خودکار خاموش می شود:
جدای از مسائلی که تا به حال به آن اشاره کردیم، دلیل دیگری که باعث می شود بخاری برقی شما کار نکند می تواند ویژگی خاموش شدن خودکار ایمنی باشد. که این روزها بسیاری از بخاری های برقی از آن برخوردار هستند. هنگامی که بخاری برقی بیش از حد داغ می شود، این ویژگی می تواند به دلایل ایمنی دستگاه را خاموش کند. از این گذشته، اگر بخاری شما خیلی داغ می شود، این می تواند نشان دهد که چیزی به درستی کار نمی کند، یا یک نقص اساسی وجود دارد.

همچنین می تواند ناشی از خشک کردن لباس روی خود بخاری باشد. یک راه خوب برای فهمیدن اینکه آیا علت این امر است یا خیر، تنظیم مجدد این ویژگی همراه با خاموش کردن بخاری و سپس روشن کردن مجدد دستگاه پس از حدود ۲۰ دقیقه است.

اگر دوباره کار کرد، ممکن است به این دلیل باشد که بخاری خود را برای مدت طولانی روشن کرده اید. اگر همچنان مشکلاتی وجود دارد، می‌تواند به این معنی باشد که ایمنی خودکار تنظیم مجدد نمی‌شود و منطقی است که با متخصصی که می‌تواند به شما کمک کند تماس بگیرید. تا اقدام به تعمیر و یا تعویض قطعه نماید.

علت سوختن المنت بخاری برقی
• یک فیوز سوخته:
دلیل متفاوت دیگر، برای اینکه چرا بخاری برقی کار نمی کند، به دلیل سوختن فیوز است. برای بررسی این موضوع، ابتدا باید بخاری را از برق بکشید و سپس جعبه فیوز موجود در ملک خود را بررسی کنید تا ببینید آیا فیوزهای سوخته یا قطع کننده مدار وجود دارد یا خیر.

اگر یکی از این مشکلات است، می توانید قطع کننده مدار را ریست کنید یا فیوز را تعویض کنید. سپس دستگاه را می توان دوباره به برق وصل کرد و روشن کرد. اگه مشکل حل شد که شما موفق شده اید به تنهایی رفع مشکل کنید، در غیر این صورت، بهترین کار این است که با یک متخصص برق تماس بگیرید تا آنها بتوانند به اصل موضوع برای شما بپردازند.
• مشکل در منبع تغذیه:
آخرین مورد و اما نه کم‌اهمیت، یکی از رایج‌ترین دلایلی که باعث می‌شود بخاری‌های برقی از کار بیفتند، مشکل در برق است. باید اطمینان حاصل کنید که برق از منبع اصلی در دسترس است. اگر چنین است، خود سوئیچ را بررسی کنید تا مشخص شود که آیا درست کار می کند یا خیر.

می توانید این کار را با اتصال یک دستگاه برق دیگر به سوئیچ و سپس بررسی اینکه آیا کار می کند یا خیر، انجام دهید. اگر دستگاه روشن نشد، به احتمال زیاد مشکل از سوییچ است و این همان چیزی است که باید تعمیر یا تعویض شود.
علت سوختن المنت بخاری برقی چیست؟ المنت بخش اصلی در بخاری برقی محسوب می شود که چندین عامل می تواند در سوختن و خراب شدن آن نقش داشته باشند؛ که شایع ترین آن ها می تواند: تشکیل نقطه داغ در المنت، اکسیداسیون، خرابی مکانیکی، ایراد در سیم کشی داخلی بخاری برقی، خوردگی و فرسایش، فشار سیستم ناشی از درست عمل نکردن ترموستات و سایش و پارگی باشد.

از این رو بهتر است در صورتی که با مواردی چون: کارکرد بخاری بدون حرارت، برق در بدنه، قطع شدن جریان برق و گرما در المنت ها روبه رو شدید سریع اقدام به رفع مشکل کنید. درصورتی که به تنهایی موفق به این امر نشدید حتما از یک تکنسین برق کمک بگیرید.

منبع: تکنو المنت نور

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا